Scrisorile lui Stanca


"Dragă Paul Surugiu - Fuego,
eşti mai mult decât un ambasador al României..."

"Micul meu sejur la mare m-a desprins niţel de realitate. Cu ochii pe valuri, pescăruşi şi vedetele de la festivalul Callatis - ajuns graţie distinsei Ada Vertan - am cam uitat de cotidienele-mi obligaţii jurnalistice. Mi-am reamintit cu un mic decalaj, că în ziua de 23 august - pe vremea copilăriei mele "ziua eliberării patriei de sub jugul fascist" - este chiar ziua ta de naştere.
 Aşa că mă grăbesc să o spun: La mulţi ani, să fii sănătos şi să rămâi la succesul uriaş, incredibil pe care îl ai azi la români. Şi nu e de colea, fiindcă la românii din ţară se adaugă preţuirea celor din Moldova. Republica Moldova. Unde eşti mai popular ca la tine acasă. Mai preţuit. Mai adulat, idolizat, eşti tratat ca un fenomen... Nu ştiu titlurile pe care acest stat românesc ţi le-a oferit. Dar ştiu că eşti
"Artist al poporului
din Republica Moldova".
Nu mai zic de valurile de colosală simpatie care nu se pot împacheta şi conserva să le ai de-o merinde de energie la bătrâneţe. Azi mă limitez doar la articolul pe care poetul, romancierul de Nobel, academicianul, patriotul Nicolae Dabija ţi l-a dedicat de ziua-ţi. Exprimând, a câta oară?, dragostea sinceră şi entuziastă a basarabenilor pentru Fuego.
Şi, ştii, se ştie, ştim că totul "se trage de la", vine "de la", s-a născut împreună cu Grigore Vieru. El, dragul, ţi-a simţit sensibilitatea, şi a scris pentru cântecele tale. Cariera ta basarabeană fu influenţată de marele Grig.
 
A făcut-o, parcă, spre a rămâne în continuare printre noi. În conştiinţa românească. Printre spiritele noastre. Căci, tu eşti duh din duhul lui Vieru. Eşti melodia vocii lui lirice. Melodia lui Grig. Cântul lui Vieru. Sau, cum am citit în articolul apărut în "Literatura şi Arta", dedicat ţie, cum te-a numit fratele Dabija, eşti "Focul care-l cântă. (...) O forţă care găseşte în Fuego un artist ce cântă din tot sufletul, şi codrii, şi limba, şi neamul, şi dorul, şi mama şi iubirea, un reprezentant, o voce, un suflet românesc".
Fără să exagerez mă gândeam, Paul, că tu eşti mai mult decât un ambasador al României în Republica Moldova. Eşti însăşi personificarea Românei, acolo...
Şi, o urare moroşenescă:
Viaţă lungă duşmanilor tăi, s-ajungă să te vadă fericit ca-n sara din iast' seară şi ca-n ziua de mâine..."
George Stanca
Sursa: "Click" 
2 septembrie 2014
Share this article :
 
Copyright © 2012. Fuego - Paul Surugiu - un cantec, un destin... - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template