8 decembrie 2012 - FUEGO la Lugoj


Emoţie de Decembrie, o adevărată feerie lugojeană, oferită de Fuego! Colinde şi zăpezi de altă dată!

Teatrul "Traian Grozăvescu" din Lugoj a fost, în seara zilei de 8 decembrie 2012, scena unui spectacol de magie: o adevărată feerie lugojeană, oferită nouă, din suflet, de Fuego. Colinde şi zăpezi de altă dată!

Primele amintiri ale copilăriei pe care le avem sunt cele legate de poveştile pe care ni le spuneau părinţii şi bunicii la culcare. Evadarea în tărâmurile magice ale basmelor, cu prinţese fermecate şi prinţi curajoşi, constituie o experienţă prin care trece aproape fiecare copil. Nepreţuita zestre spirituală, moştenită din moşi-strămoşi, colindul, asociat solstiţiului de iarnă, este un prilej de a intra în acel "timp sacru".
Apariţia lui Fuego pe scena lugojeană, într-o vestimentaţie desprinsă din file de poveste, ne-a transpus în acele momente magice. Pe bună dreptate, Octavian Ursulescu l-a asemănat pe Fuego cu un magician, a cărui baghetă magică este cântecul, iar el - un vrăjitor care ne face mai buni, mai iubitori, mai generoşi, mai sensibili, mai OAMENI!
Colindele autentice româneşti, purtătoare de noroc şi schimbătoare de destine, interpretate inegalabil de Fuego, s-au armonizat perfect cu atmosfera feerică din oraşul nostru, la prima ninsoare a acestui an. Nu întâmplător se spune că albul zăpezii reprezintă puritatea sufletului, iar spectacolul acestei seri, în care artistul a cântat însoţit parcă de un cor de îngeri, a fost o dovadă a binecuvântării noastre. Lugojenii l-au acompaniat pe toată durata spectacolului, carisma sa dăruită de divinitate, a constituit o punte reală cu publicul.
Cel mai emoţionant moment al spectacolului a fost cel în care actriţa Maia Voronca, pe scena Teatrului Municipal "Traian Grozăvescu" din Lugoj, i-a oferit lui Fuego un troferu: Premiul de Excelenţă "Artistul anului", acordat de Asociaţia Culturală "Regal D’Art". Gestul actriţei Maia Voronca a constituit o reală surpriză pentru solist.
Premiul a fost oferit artistului Paul Surugiu pentru cartea intitulată "Testament pentru Fuego", volum ce cuprinde poeme dedicate de poetul Grigore Vieru lui Fuego. Cartea a fost lansată la Sala Palatului din Bucureşti, în 16 noiembrie 2012, dar înmânarea premiului s-a făcut în seara zilei de 8 decembrie, la noi, la Lugoj!
În exclusivitate pentru "Ziarul Actualitatea", Fuego ne-a declarat:
"Am venit cu greu din Bucureşti, pe un drum înzăpezit, dar am venit cu drag. Am dorit să încep la Lugoj turneul meu naţional cu spectacolul "Emoţie de Decembrie". Toate cântecele sunt originale, versurile aparţin poeţilor Grigore Vieru, Traian Dorz şi Carmen Aldea Vlad. De oraşul situat pe ambele maluri ale Timişului, mă leagă amintiri frumoase, aici mă simt ca în familie şi unde poate fi cel mai frumos de petrecut Crăciunul, decât în familie? Iar aici, la Lugoj, doamna Maia Voronca este asemeni unei mame pentru mine, o respect şi o apreciez în mod deosebit, o felicit pentru premiul de excelenţă primit din partea oraşului dumneavoastră.
Oferirea premiului pe care l-am primit din partea Asociaţiei Culturale "Regal D’Art", de doamna Maia, este cel mai frumos cadou pe care l-aş fi putut primi de Crăciun. Cartea pentru care am primit premiul a apărut în semn de dragoste şi recunoştinţă, ca ultim omagiu celui ce a fost şi va rămâne marele poet Grigore Vieru, volumul face parte din ediţia de colecţie: "Regal de poezie.
Lugojul m-a întâmpinat cu un alb imaculat, cu acea "zăpadă de altă dată" din versurile colindelor. Aveţi un public extraordinar; atmosfera pe care o resimt de fiecare dată când vin aici este inegalabilă. De aceea am decis să fac şi eu un cadou Lugojului şi să-i ofer acest prim spectacol de colinde, din cadrul turneului naţional."
În cadrul spectacolului, Fuego a fost acompaniat de Cristian Popa (pianist şi orchestrator), Gabriel Solomon (percuţie) şi Robert Caloian (câştigătorul Festivalului Naţional de Chitară Clasică).
Personaje şi fapte reale s-au amestecat, de-a lungul vremii, în conştiinţa oamenilor, cu creaturi mitice şi întâmplări miraculoase: aşa se nasc legendele, iar colindele sunt muzica lor. Filtrate prin sita vremii, ceea ce a rămas din ele sunt fărâmele de timp, de momente unice, aşa cum a fost şi cel din seara de sâmbătă.
Acordarea celui mai mare titlu în artă, cel de "Artist al Poporului" de către Preşedintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, artistului român Fuego (Paul Surugiu), cu ocazia zilei de naştere a artistului, confirmă aprecierea enormă de care se bucură creaţiile sale în România de peste Prut.
Acolo, încă mai tresaltă inimile românilor când se vorbeşte şi se cântă româneşte, acolo tradiţiile noastre sunt păstrate cu sfinţenie. Perimarea valorilor naţionale în ţara mamă, România, prin demagogia utilizată de orânduiri care n-au mai păstrat nimic sfânt, este evidentă, la fel cum acordarea unui premiu de asemenea anvergură unui artist român, în altă ţară decât cea de origine, este o palmă pe obrazul nostru!
"Se duce anul, şi cu el, tristeţi pe care nu le-am spus…
Parte din mine a învins, cealaltă parte a apus.
Printre amăgiri m-am strecurat, fără-ncetare am iubit.
Parte din mine a cedat, cealaltă parte s-a-mplinit.
M-am întrebat, am risipit, am adunat şi m-am clădit.
Parte din mine a plătit, cealaltă parte a primit.
M-am bucurat, m-am dăruit, îngenunchiat eu m-am rugat
Parte din mine a zidit, cealaltă parte a dărâmat.
Şi iată, anul pleacă nins… tristeţile m-au copleşit.
Parte din mine a învins, cealaltă parte a murit." (Maria Baciu)
Sperăm ca trecerea în Noul An să ducă mai departe frumosul şi bunătatea, omenia şi respectul!
Patricia GHEMEŞ
"Ziarul Actualitatea" - Lugoj
9 decembrie 2012
Share this article :
 
Copyright © 2012. Fuego - Paul Surugiu - un cantec, un destin... - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template